Thursday 16 April 2009

Malam Aku Bermimpi...

Siapa puteri? Aku? Hanya mimpi. Puteri yang dibuli, oleh permaisuri negara musuh, menjadi orang gaji. Ditumpah air, dibuat itu ini, aku yang disuruh bersihkan. Satu masa, dia conteng dinding, dengan kapur, ditulisnya nama aku dan ditandatangan. Aku dimarah pak menteri. Aku tak nyatakan aku dianiaya, tapi bila pak menteri sudah pergi, aku bertekak dengan si permaisuri bodoh akal macam budak-budak tadika tu. Akhirnya, dengan jampi serapah apa entah, aku ludah dilehernya, katakan orang-orang di sekeliling supaya lari kena ular tedung akan datang dan mematuk tempat aku ludahkan itu. Masing-masing lari dan mengunci diri di dalam istana dan biarkan saja di permaisuri (yang dibenci ramai) itu mati. 

Tak lama kemudian terdengar jeritan permaisuri.

"Whooaaaa!! Shit! Look at that," jerit seseorang, seingat aku seorang wanita berambut pendek yang kurus tinggi memakai blaus lengan panjang berwarna ungu gelap. Dan ramai betul yang bersorak, kegembiraan. Dari jauh aku nampak seseorang dengan satu 'tali' memanjat melilit kakinya. Dan ada seorang lelaki yang sedang menariknya.

"Ahhh...kapten tu baik sangat," kata seseorang lain yang entah siapa. Ya, lelaki yang dipanggil kapten itu memang baik. Dia cuba menolong permaisuri, tak kiralah permaisuri itu jahat atau baik. Tapi permaisuri itu insaf barangkali. Menolak si lelaki dan tak mahu orang lain yang mati. Dan aku, aku menangis mendengar jeritannya.

Dan aku bangun dari tidur. Cari telefon. Taip mesej.

"I kill people in my dream"

Perasaan aku, biasa saja. Tak rasa bersalah ataupun sedih. It was not a bad dream, for me. Not a good dream too, because I don't feel entertain with the cry of the queen. One thing I regret (maybe), I should kill the queen with my own hands. Baru rasa puas!!

No comments: