Tuesday 19 April 2011

Akidah II

Dalam sebulan dua ini, hidup aku rasa macam agak terkontang-kanting, macam tak berpegangan. Solat entah ke mana, kepala fikir merata-rata, kepala kusut, berserabut, kerja bertimbun terkejar-kejar nak buat itu ini; di mana aku?

Pernah aku baca disatu artikel, pada zaman akhir ini, manusia disibukkan dengan banyak perkara, sehingga kesempatan untuk menghadap Allah itu tiada. Tak sempat nak ingat Tuhan, kerja melampau sangat.

Dan aku lihat sekeliling; pada diri aku, mak abah, abang, saudara-mara. Benar sangat. Sekarang sudah jadi normal, seseorang pasti ada kerja sampingan sekurang-kurangnya satu. Semuanya sebab nak menampung kos kehidupan keluarga. Dan akibat yang jelas, Tuhan tak sempat nak ingat. Pernah aku buat kerja, sampai tak sempat nak solat dek mengejar deadline. Sampai begitu sekali.

Dan entah ke mana pula masa untuk mendidik anak-anak, jika masa untuk bertemu mereka pun sudah tidak ada. Sampai tak sedar anak-anak sudah mencecah usia dewasa. Dan bagi anak-anak yang besarnya dengan suasana tidak sihat, membesar jadi tak sihat. Akibatnya, macam kita lihat sekarang ini. Dan tak mustahil bertambah meruncing pada masa generasi yang akan datang nanti.

Islam akhirnya ada pada nama saja. Dan manakah letaknya iman? Tak tahu dimana. Bukan tak ramai yang sudah murtad, bukan tak ramai yang tidak percaya adanya Tuhan, dan bukan tak ramai yang hidup tanpa kisah adanya Tuhan.

Sedangkan yang punyai ilmu juga, sering tersasar jauh, apatah lagi yang kosong.

Dan aku mengenang-ngenang diri, dimana tempatnya aku? Perasaan ingin hidup berTuhan ini bukannya boleh dibuat-buat. Bila dalam diri, terasa seperti sedang hidup seolah-olah tak kisah adanya Tuhan, kerisauan bukan main lagi. Andai tidak ada akhirat, sudah aku tak kisah akan semua ini. Tapi aku percaya Allah itu ada, aku percaya ada dosa dan pahala, aku percaya ada syurga dan neraka, dan aku percaya hidup ini boleh tamat sekejap saja lagi, jadi aku buang jauh-jauh perasaan hampa, tak suka, terkongkong dan sebagainya.

Dan besarnyalah nikmat Iman ini Allah beri.

Selalu saja aku berandai-andai. Kalaulah kerajaan Srivijaya itu bertahan sampailah menjadi empayar yang besar, dan tidaklah tembus Islam ini masuk ke Tanah Melayu, apakah agama dan pegangan aku ketika ini? Hindu barangkali. Paling kuat pun Kristian. Ya, itu kemungkinan yang boleh aku buat. Dan mungkin aku sekarang suka pakai sari, aku percaya pada Tuhan-Tuhan yang mereka ciptakan itu, mungkin juga aku sesuka hati tak kisah duduk serumah dengan lelaki, dan mungkin aku sudah punya seorang dua anak walaupun aku masih belum lagi punya suami, sesuai dengan sikap aku yang memang liar dan sukakan kelainan ini.

Tapi Allah pilih aku. Allah pilih kita semua. Allah pilih kita untuk menjadi seorang Muslim, seorang Mukmin. Dan apa lagi yang lebih indah dari itu di dunia ini?

No comments: