Monday 4 July 2011

Jalan-Jalan Pahang

Ija kata nak jalan-jalan di Pahang semester ni. Next year sudah sibuk tahap gaban. Makanya tour guide tak bertauliah ni kena tunjuk jalanlah juga.

Well, kami ke Gua Bama. Dan seperti yang kami ada baca di blog seseorang, tak terjaga! Semaknya sampai tak jumpa jalan nak panjat ke gua. Tapi tengok dari dekat, batu kapurnya berlapis-lapis yang sangat cantik. It's a national heritage. Patutnya kena jagalah. As well as Empang Jaleh. Tapi.....kami salah jalan dan ended up nak sampai di Penjom Gold Mine sudah. Hehe...

But yesterday kami ke Fraser's Hill. Masa kami datang tu, hujan jadi jalan berkabus dan sejuk. Well, taklah sejuk sangat pun. Manusia berdarah panas macam aku ni memang susah nak rasa sejuk sikit.

Anyway, kami ke tempat-tempat seperti Allen's Water (yang ala-ala Terenggun), Paddock, tengok-tengok banglo lama seperti Ye Olde Smokehouse, banglo-banglo yang letak nama daerah di Pahang ni, padang golf, batu sempadan Pahang-Selangor, etc. Dan juga menyedihkan, flower nursery tak ada. Tutup dan terbiar. Terasa macam agak menyedihkan jugalah. Tapi fikir semula, nak maintain sesuatu tempat tu perlukan kos dan tenaga kerja yang banyak. Tenaga kerja tu pun perlu dibayar juga.

Tapi Fraser's Hill sangat sesuai pergi kalau nak hiking ke, jungle tracking ke. Kalau lalu sepanjang jalannya, memang fresh. Lagi-lagi bila lepas hujan. Dan ada satu masa tu on the way ke Air Terjun Jeriau, ada satu part tu boleh bau jering or petai.

I think, nak bercuti dan hepi-hepi is one good thing. But I think the best, exploring a place, menikmati keindahan alam, appreciating Allah's creation; rasa macam tenang dan rasa lebih berbaloi. I think I'm falling in love with nature. Dan terasa sangat nak tinggal di Ulu Tembeling or Sempoarna for example (okay Abang, u dah janji nak ikut i kan masa i posting nanti so bear with me ye....). Memang kehidupan di tempat terceruk agak tidak selesa, tapi experience is the best teacher kan?

No comments: