Saturday 9 July 2011

Selamat? Makmur??

Kita sebenarnya, sedang elok saja. Masing-masing diam, pendam. Ditekan. Kemudian, bila ada yang nak bersuara, gegak gempita satu dunia.

Hidup di zon selesa memang aman.

Kemudian kerja, beli rumah, kereta, kahwin, ada anak, sampai masa bersara, kemudian mati.

'Lurus'nya hidup.

Hidup sebenarnya lebih daripada itu. Dan tak semua hidupnya selurus itu.

Perubahan itu perlu. Perubahan itu baik. Bila semuanya ditekan, kita jadi tak terbuka. Jumud.

Memang akan huru-hara pada prosesnya. Tidak pernah ada secara aman. Itu sesuatu yang mustahil.

Dan bila huru-hara melanda, keselamatan pun jadi longgar.

Aku juga punya orang tersayang yang sekarang ini sedang bertugas mengawasi keamanan. Dan aku sangat risau. Aku tak nak orang tersayang aku mati.

Tapi, bila dia sudah memilih jalan hidupnya begitu, aku kena redha. Aku kena lepaskan. Aku kena sedia walaupun aku belum lagi bersedia.

Kalau tak nak orang mati, nak live happily ever after, baik kita jadi pak turut saja mengikut macam lembu.

No comments: