Thursday 3 March 2011

Recently......

I feel lost. Tapi sekarang terasa kesempitan itu dah berkurang sikit. Kurang dah rasa sesak dan serabut dengan jiwa.

Jiwa yang kering, yang lalai, hanya membuatkan kita semakin lupa. Bila di saat diri terasa 'jahat', itulah saat yang paling penting dan bertuah, sebab Allah beri ilham pada kita untuk berperasaan seperti itu. Dan seterusnya kena usaha untuk kembali semula kepada Dia.

What if Dia biarkan saja kita leka? Contohnya, sekeliling kita bukan tak ada orang yang nasihat-menasihati, bukan tak ada majlis ilmu, bukan tak ada orang yang soleh. Tapi kita masih lagi ditampuk lama. Tak ada perubahan. Tak ada perasaan nak melakukan perubahan. Ataupun terasa diri sudah terlalu jahat, tak guna nak buat baik dah.

Di saat itu kitalah yang paling rugi, sebab Allah macam dah 'lupa' pada kita. Tapi kan, kalau baca entri ni, maknanya Allah masih peduli pada kita. So, jom muhasabah diri.




--------------------------------------------------------------------------

An hour, dengan mereka dan mereka, terasa macam jumpa adik-beradik. Banyak saja perkara yang dikongsikan. Entahlah, I feel very happy to be with that certain person. Bukanlah nak kata aku tak rasa gembira pun dengan orang lain, but then, dengan seseorang yang seperti soulmate kita, kita akan rasa................. (tak dapat diucapkan dengan kata-kata).

So, I appreciate you so much dear. Tak sangka, perkenalan yang awalnya singkat dan simple saja, tapi dalam masa setahun ni, macam akrab.

And how many times did I say I am so happy dapat berada di sini? Banyak perkara yang aku rasa menjadikan aku lagi tenang berada di sini. Terlalu banyak. Hidup pun jadi berubah, better and much better. Terasa macam blessed sangat.

And as that certain person said yesterday, after all my ramblings about what happened recently, and some time ago,'tapi, Allah masih sayangkan awak kan?'; in my heart, rasa thankful yang teramat sangat.

So, years yang dah berlalu tu tidak dibazirkan begitu saja. Ya, aku tak berjaya nak dapat ijazah dari luar negara, tapi aku berjaya untuk jadi seorang manusia.

And after much readings about muallaf, I think, we are kind of similar. They might not meet Islam as early as I am, but I think we both are 'muallaf' for getting Iman after so long living in this world.

No comments: