Tuesday 1 March 2011

Kehendak Untuk Menulis

I lost my touch. Hehe...

Sebenarnya, memang rasa nak saja penuhkan blog ni dengan entri-entri. Tapi rasanya, aku dah mula hilang masa dan minat nak menulis benda yang remeh-temeh.

Aku sedari, aku mula agak 'formal' dan serius sekarang ni. Jarang juga berfoya-foya kecuali dengan tidur saja. Lain-lainnya, buat kerja itu ini, membaca. Ohhhh tidakkkk!!!
Maybe that's the cause rasa macam agak robot sedikit sekarang ni.

Tapi tak kisahlah. Life's going fine. Tapi macam tak seronok aje asyik stress kerja. Cuba la sakit sikit ke, ada masalah jiwa sikit ke, masalah kewangan ke, apa-apa sajalah. Rasa macam kurang mencabar saja hidup ni.
But then, mana tahu kan, Allah nak kasi aku relax sekejap sebelum nak jatuhkan ujian maha hebat selepas ni. Dan kesenangan pun satu ujian juga kan? Ok, tak boleh nak rasa selesa walaupun hidup macam selesa dan tenang sekarang ni.

Okay, today aku nak membebel berkenaan seniority. Ini seniority complex juga lebih kurang, jatuh atas sesiapa yang jadi senior, khususnya di sini sebab apa yang aku tengok dan alami adalah di sini. Tapi boleh jadi saja dimana-mana yang ada junior-senior ni.

Well, kita kena hormat orang yang lebih tua. Walaupun orang yang lebih tua tu tak layak langsung nak dihormati. Tapi be fair and square dengan semua oranglah. Sejahat-jahat orang pun pasti ada kebaikan walau sekecil zarah. So, kalau masa biasa-biasa, kita hormat dia as orang yang lebih tua, tapi kalau masa ada sesuatu yang tak elok dan makruf, kita tegur dengan penuh hikmah.

Saying that KLPIs and juniors as sombong sebab tak senyum pun pada dia, rasa macam orang tu arrogant sungguh. I mean, you expect people to be nice to you. But do you?
Even if you do, tak eloklah nak harapkan balasan atas 'sedekah' yang anda tebarkan tu. Right? Maybe as orang yang tak dikenali dan masih baru, orang-orang baru ni segan nak menyebarkan 'cinta'. So AS SENIORS, yang sudah selesa dengan suasana di situ, initiate-lah. Dan bukankah anda lebih muda daripada kakak-kakak KPLI tu. Tak kisahlah anda tu senior sekali pun.

Don't be offended, but the feeling wanting to be 'respected' macam tu, tak berpadanan dengan tingkahlaku si peminta hormat tu, is one reason why I hate some of my teachers dulu. Tak semua orang betul, tapi bukankah elok kalau kita toleransi sesama kita. Tak semestinya anda cikgu, you expect people to follow your order, be nice to you, give salaam to you each time they meet you, dan menganggap orang yang lebih junior as inferior compared to you. Yes, dalam fikiran aku, dulu, dan sekarang ni kadang-kadang juga (sebab tak elok nak generalise manusia ni), cikgu memang arrogant.

Tapi kan, tak semua. Ya, dan aku nak jadi orang yang tak sombong dan bongkak, even dalam hati ni Allah sajalah yang boleh nilai tahap mana kesombongan dan kebongkakan aku.

No comments: