Sunday 27 February 2011

Aku Telah Dikapankan...

Serious! Disolatkan sekali!

Itu satu sesi dalam Kursus Pengendalian Jenazah yang dah pun dilangsungkan pada hari ni. Cara dia, macam senang saja sebenarnya. Cuma kadang diremehkan, kadang dicampur dengan perkara khurafat.

Sini adalah contoh perkara khurafat yang biasa dilakukan:

1. Letak gunting atas perut mayat.
2. Tutup semua cermin dengan kain.

Dan, kebiasaan yang dilakukan oleh orang kita dalam membakar bau-bauan ialah dengan membakar kemenyan. Tapi kebiasaan orang Arab ialah membakar gaharu. Ustazah yang berceramah tu kata, gaharu ni mahal. Jadi boleh guna cendana, tak pun setanggi. Kalau yang lain-lain tu susah, tabur saja gula pasir yang biasa kita guna buat air tu pada bara. Pun boleh keluarkan bau yang wangi.

Tapi pada aku yang paling menariknya, masa mengafankan jenazah. Kain putih tu, tak jahit, potong-potong saja, boleh jadi baju, tudung. Dan pengalaman kena kafan tadi, well.... aku baru lepas bangun tidur jadi masih blur-blur lagi.
But then, yeah.. bila difikirkan, benda ni kalau semua orang tahu, mudah untuk menguruskan ahli keluarga kita bila berlaku kematian. Tak perlulah nak tunggu sampai orang pejabat agama ke, orang surau datang. Lagipun yang lebih afdhal, lebih utamanya diuruskan oleh waris si mati tu sendiri.

Nak takut mayat pun, nanti kita jadi mayat juga. Entah lagi teruk keadaan kita agaknya.

Kesimpulannya, sangat banyak aku belajar hari ni. Walaupun sedikit mengantuk dan sempat juga lelap dalam 10 minit.

No comments: