Wednesday 2 February 2011

Buli??

Adik aku kena beli dua helai jersi untuk senior dia (budak form 5), by next week. If not, kayu menanti. Dan darah muda aku mula mendidih kembali. I told Abang, and he said tenang. Tapi kalau budak tu betul-betul buat, memang kenalah. See, he got seorang abang yang bekerja as an askar, dan seorang abang yang memang terkenal as kaki pukul, and his in-laws-to-be yang seorang badannya memang besar, dan seorang yang ada geng-geng yang ramai kat kampung tu. Tak kira lagi dengan family kami yang lain. I mean, kampung tu kampung kecil. Dan orang situ memang kenal kami sekeluarga. Memang masaklah budak tu nanti.

But then, tak perlulah nak lawan keganasan dengan keganasan, even though cara tu memang memuaskan hati. Sebab keganasan akan melahirkan lagi keganasan. And we are Muslims. That's the most important kan? Nabi tak lawan keganasan dengan keganasan. Be gentle and polite. Yeah, that's the right way. Tapi aku fikir kena be a bit mischievous sikit to handle this problem.

So, I told Angah. He's not nearby at the moment, is away for an operation somewhere in Pantai Barat. He just said, just wait and see what the boy is going to do. Tak perlu nak libatkan cikgu. Kami ada kenalan yang juga dalam tingkatan 5 di sekolah yang sama. Minta tolong tengok-tengokkan. Kalau adik kami kena apa-apa, cari balik budak tu.

Masalah buli di sekolah ni, pada aku susah juga nak handle. Lebih-lebih lagi oleh pihak yang dibuli. Bukan senang nak jumpa cikgu, dan adu. Semua ni akan memburukkan keadaan lagi. Pihak sekolah pula lebih menjurus kepada hukuman. Why not buat kaunseling? And budak yang mengadu tu sudah pasti akan menjadi sasaran dendam pula. Dan itu memang lebih memburukkan keadaan.

I don't know. I can't sleep. Aku rasa macam excited. Budak cari pasal, cari gaduh. Rasa macam excited nak bergasak. Tapi jangan ikut nasihat setan. Kan? So, chill!

Semoga budak tu dapat hidayah Allah.

No comments: