Thursday 13 August 2009

Rabbani - Muhammad Ya Habibi

Inna liLlahi wa inna iLaihi raji'oon, atas kembalinya Ustaz Asri ke rahmatuLlah pagi tadi. Sungguh, Rabbani dikenali dengan lagu yang agak agak rancak jika dibandingkan dengan lagu-lagu nasyid yang lain. Waktu mereka mula menggunakan khidmat KRU, memang dikritik oleh banyak pihak, kerana nasyid sinonim dengan irama yang perlahan dan syahdu. Tapi atas usaha mereka, golongan remaja khususnya lebih mendekati irama nasyid, dan insyaAllah sedikit sebanyak mengembangkan usaha dakwah Islamiyyah.

Yang pergi tak kembali, itu adalah salah satu lagu yang agak dikenali bagi rakyat Malaysia. Aku kira ramai yang sedang mendengarkan lagu itu dalam masa sekarang ni.

Tidak dinafikan suara Ustaz Asri memang merdu dan 'meremang'. Aku suka bila bahagian beliau bertakbir raya, tiap kali disiarkan di kaca televisyen.

Enough the story, doakan semoga rohnya dirahmati Allah, dan ingatlah, kematian itu pasti akan tiba, kerana usia kita bukan saja makin bertambah, malah semakin singkat setiap saat yang berlalu. Kematian itu untuk kita menginsafi diri, bukan meratapi mereka yang telah pergi.

Ini adalah lagu Rabbani yang aku suka. Aku punya sedikit kecenderungan pada nasyid berbahasa Arab, berbanding bahasa Melayu atau Inggeris. Feel free to listen.


No comments: