Tuesday 1 June 2010

Dilema Air, Untuk Kesekian Kalinya

Secara terang dan jelasnya masalah air ini dah banyak kali diutarakan, dan pihak pengurusan pun tak mampu untuk berbuat apa-apa dalam masa terdekat ini untuk menyelesaikannya kecuali menasihati pelajar khususnya untuk bersabar. Ya, sabar.

Sabar itu pada perkataannya bermaksud peranan hati untuk tidak marah atau menyesali atau bersedih atau apa saja perkara yang negatif (ie sifat-sifat mazmumah) atas musibah yang terjadi kepada kita.

Namun begitu, sabar ini bukanlah satu perkara yang menghalang kita daripada membela nasib kita. Sebagai contohnya, kita tak ada duit untuk makan. Makanya kita sabar, menanti rezeki datang kepada kita agar kita dapat makan. Itu kurang pandai sebenarnya, bukan sabar.

Sebabnya, Islam itu cantik. Tidak membebankan manusia. Disuruh sabar bukanlah untuk duduk menanti mengharap 'rahmat'. Disuruh sabar bukanlah dengan mengalu-alukan orang menginjak-injak kepala kita. Kalau tak ada duit, cara kerja. Itu baru betul.

Ya, sedar tak sedar kita membuatkan hukum agama sebagai restriction untuk kita berkembang. Mengikut membabi buta, padahal kita punya akal kurniaan Tuhan. Ramai sudah manusia pandai membaca, berpelajaran tinggi dan 'open'. Makanya wajarlah kita sedar dalam menjalani hidup sebagai seorang Muslim, kita sebenarnya melakukan sesuatu untuk menjadikan kita seorang manusia.

Melakukan sesuatu amalan tanpa sedar akan maksudnya itu sudah sinonim dalam hidup kita. Apatah lagi melihat tujuan hidup manusia yang sebenarnya. Segalanya kabur.

Mari kita berusaha keluar daripada belenggu jahiliyyah diri ini.

No comments: