Tuesday 15 June 2010

Lari

Selalu aku cuba lari dari masalah. Contohnya, semasa di Matrikulasi, aku sangat bersyukur dapat tawaran dari tempat lain semata-mata tak mahu mengambil subjek 'kewarganegaraan'. Pada aku, itu subjek mengarut. Ada juga subjek yang berkenaan etika, kalau tak salah aku juga. Tentang cara pemakaian, etika di meja makan, etc. Pada aku, subjek itu juga mengarut.

Bila usia meningkat, aku mula memahami berbagai sebab atas sesuatu kejadian yang berlaku di masa lalu. Aku rimas dengan orang; ibu bapa, keluarga, kawan-kawan. Aku mula asingkan diri, cari seseorang yang sama jiwanya dengan aku. Namun tak jumpa. Aku lebih senang untuk 'stick to one person rather than have many people to lean my head on'. Namun tak jumpa. Kalau ada, cuma sementara, sementara perang tidak tercetus.

Semasa di kolej, aku mula berperangai tak senonoh. Rakan se'chalet' dan yang berkaitan pasti tahu. Dan makin lama, makin aku seronok. Sebab boleh buat aku khayal, dan lupakan apa yang aku alami. That was only the beginning.

Dalam keadaan tertekan, sesiapa juga akan fikir sesuatu yang tak munasabah dan tak berfikir dengan waras.

Aku baru saja tengok filem Buli. Terkesan dengan tekanan yang dialami oleh Nordin yang selalu dibuli. No, aku tak pernah dibuli. But the feeling is almost the same. Rasa rendah diri, tiada keyakinan, selalu berfantasi, dan lari daripada masalah. Blame myself of everything that happen.

Rock dan metal hanyalah salah satu cara untuk aku punya sesuatu untuk aku tumpu. When I am working on something, I think less of my negative feelings, and I am a bit okay after that. Tapi tak selamanya ketenangan itu ada.

Firstly, my parents especially never like me to like that kind of music. Second, I spent so much money on music stuffs. Third, musik tu bingit and most of the people around were irritated.

But now I understand, music is just music. The way to make we feel at peace is just when we go back to whom we are from. Tuhan.

Also I used shopping as a way to overcome my stress. I shopped a lot, and don't really care about money. Usually I bought something that are cheap so I can buy in bulk. It really makes me happy for possessing lots of things.

No comments: