Wednesday 1 July 2009

Ikat Kaki

Ini, aku ada baca satu artikel yang diposkan di inbox tadi, lupa daripada siapa tapi tentang budaya masyarakat China dahulu kala yang mengikat kaki mereka supaya jadi kecil lebih kurang 3 inci.

Ini ada satu artikel penuh tentang budaya ni Foot Binding-Wiki.

Proses ni, sungguh menyakitkan. Bila usia menjangkau 3 tahun, jari kaki akan dipatahkan kecuali ibu jari, dan direndam dengan beberapa jenis herba dan darah binatang untuk melembutkan kaki. Kemudian, kuku akan dipotong sependek mungkin, untuk tidak mudah tumbuh. Bandage yang direndam dalam larutan yang sama disediakan, dan digunakan untuk mengikat kaki yang dah pun dilipatkan ke tapak kaki. Bila bandage tu dah kering, ikatan tu akan jadi makin kuat. Memang sakitlah. Selalunya kalau mak budak tu yang buat, dia ikat tak kuat sangat. Tak sanggup dengar anak dia menangis.

Kaki yang diikat ni, akan selalu dibasuh. Kalau orang kaya setiap hari. Kalau orang miskin dalam 2-3 kali seminggu.

The thing about foot binding ni, dikatakan menarik perhatian lelaki. Sebab bila berjalan, perempuan tu akan bengkokkan kaki dan sway sikit cara jalannya, yang dikatakan sexually attractive. But the thing is, bila dah kahwin, suami memang tak akan tengok pun tapak kaki yang bengkok tu. Buruk kan? Dan, baunya busuklah. Sebab kaki macam tu, mudah dapat jangkitan.

Pada aku, ada kelebihan juga mengikat kaki ni. Perempuan akan duduk dirumah, buat kerja rumah, dan taklah keluar berfoya-foya dengan lelaki lain. Nak keluar pun kena ada orang gaji temankan, sebab susah nak berjalan.

Zaman sekarang tak praktikal, sebab wanita sekarang banyak yang bekerja, dan suami kadang-kadang tak mampu untuk menanggung keluarga sendirian.

Nak burukkan budaya orang, tak bolehlah. Itu warisan mereka. Masing-masing punya cara masing-masing. Yang mana baik, kita ambil pengajaran. Yang mana buruk, tak payahlah ikut.

No comments: