Monday 6 July 2009

Youth

Ingat 5 perkara sebelum 5 perkara.

Salah satu daripadanya, ingatlah masa muda sebelum masa tua menjelma.

Hampir semua tak nak tua. Bila tua, pertama sekali, dah tak menarik dan cantik ataupun hensem seperti mana waktu muda dulu.

Badan pun, dah sakit-sakit. Nak stay up parteeyyy lama-lama pun, dah tak larat. Lama-lama jalan pun terketar-ketar.

Badan dah mula busuk, tak mampu nak jaga kebersihan diri sangat. Kalau ya pun masih kuat lagi, orang tua mesti ada satu jenis bau ni. Orang kalau terbau, akan rasa jijik juga.

Sayang mana kita pada orang tua kita? Akan rasa terbebankah bila mereka dah sakit-sakit dan perlukan perhatian serta bantuan kita?

Aku punya seorang nenek, yang sakit sewaktu aku ada di sampingnya. Dengan jujur aku kata, aku tak sanggup nak jaga. Aku sedih bila anak cucunya mengomel, nenek aku asyik minta tolong alihkan badan ke sana sini, hampir setiap waktu. Dia tak nyanyuk, cuma dah tak mampu nak gerakkan badan. Dan wajar juga anak cucu nak marah, nenek aku memang selalu suruh buat itu ini tak kiralah orang itu sibukkah, tengah memasakkah, tengah beri makan anakkah.

Perasaan aku natural, dan perasaan mereka natural.

Dulu, aku pernah marah nenek aku, bila dia sakit perut dan tak mampu nak tahan lagi. Aku marah sungguh. Pissed off yang teramat sangat.

Memang bau najis orang tua tersangat busuk. Aku hampir muntah, bau dari jauh. Mak dan Mak Ndak yang pegang dan korekkan dari lubung punggung Wan, pasti lebih horror perasaan mereka.

Yang aku marahkan Wan, adalah sebab aku kena angkat dia ke tandas seorang diri. Wan sangat berat. Tersangat berat. Badan dia biasa-biasa, dan tinggi sedikit daripada aku. Badannya dah nampak tulang, tapi beratnya, anak menantu cucu lelakinya pun tak larat nak papah.

Dan sebab itu aku rasa bersalah amat sangat.

Dan aku tak sanggup nak tengok bahagian sulit orang lain. No hard feeling. Aku cuma rasa kurang sopan, waktu itu. Sekarang... itu belakang cerita. Selalunya jijik. Kadang-kadang seronok. Aaa...itu belakang cerita.

Aku tak tahu, berapa lama Wan akan ada. Aku kira-kira, lama juga Wan sakit. Sejak aku habis sekolah. Makin lama, makin teruk.

Orang kata, bila dah tua, kita akan jadi macam kita kecil dulu. Semua kena orang tolong buatkan untuk kita. Bezanya, orang yang jaga kita berlainan. Kalau dulu, mak yang jaga, tapi bila dah tua, kalau bernasib baik, anak-anaklah.

Aku perasan, Wan sedar yang dia sangat menyusahkan anak-anak dan cucu. Tapi, ajal masih belum tiba. Aku cuma harap Wan jangan sedih-sedih.

Tapi pada aku, perasaan manusia dalam keluarga aku amat complicated. Aku tak tahu apa yang mereka fikirkan sebenarnya.

No comments: