Sunday 28 November 2010

Penulis

Hidup aku, aku kenal beberapa orang kenalan yang punya kelebihan dalam dunia penulisan, sama ada dalam penulisan novel atau cerpen, pementasan, mahupun puisi dan sajak. Semuanya sangat bagus, dan memberi satu pengalaman dan pemikiran yang baru kepada aku apabila membaca hasil kerja mereka.

Bercakap mengenai penulisan dan aku; mungkin aku punya idea, namun bakat kurang atau mungkin tiada; mungkin juga idea yang aku ada itu, tak memberi satu impak dan pengajaran yang berguna bagi mereka yang membaca. Untuk apa menulis sesuatu yang sia-sia dan tak memberi makna? Kalaulah aku menulis, mencanang-canang sesuatu yang tak berguna pun, contohnya seperti drama-drama remaja bercinta yang banyak sangat dilambak-lambakkan di televisyen kini, aku hanya menambah siri lambakan itu. Muak. Dan seperti yang aku kata, tak memberi pengajaran yang baik pun.

Sepatutnya seni itu bukan dibuat untuk suka-suka saja.

No comments: