Thursday 24 December 2009

Sindrom Kopi

Kafein tak bagus untuk kita, lebih-lebih lagi kanak-kanak. Itu kata aku. Dan aku tahu ada banyak artikel tentang kebaikan kafein terutamanya kopi.

Tapi sungguh, kopi itu sedap. Kopi. Bukan Nescafe. Aku tak kategorikan Nescafe dalam kumpulan kopi. Tapi aku sedar kedua-duanya punya efek yang buruk pada aku.

Kata orang, alah bisa tegal biasa. Emmmppphhh.... tak semestinya benar.

Seperti penggemar sambal belacan contohnya. Pedas yang teramat sangat sampai mengalir airmata memakannya, itu tak kira lagi dengan gatal-gatal hidung makan belacan. Tapi bila ada di depan mata sukar sekali menolaknya.

Pernah aku dirasionalkan, hingga membuat aku hilang rasa berdosa. Niat peng-rasional itu hanya untuk memujuk, tapi tafsiran dalam kepala aku lain pula jadinya. Pernah seorang sahabat menjelaskan, dengan sifat 'takpe' dalam diri boleh membuatkan kita tak kisah dengan apa yang kita lakukan dan juga secara tak langsungnya apa yang berlaku di sekeliling kita.

Contoh satu, penutupan aurat apabila tinggal serumah dengan saudara mara, pada musim perayaan contohnya.
"Alahhh, dengan sepupu saja. Takkanlah nak kena pakai tudung juga? Takkanlah nak pakai tudung dalam rumah. Macam orang gaji."

Contoh dua, pemboikotan barang-barang daripada kompeni yang menyalurkan bantuan kewangan secara terbuka kepada mereka-mereka yang membunuh umat Islam.
"Takkanlah beli Maggi 70sen ni ada efek pada diaorang."

Berapa orang yang betul-betul kisah?

Berapa orang yang punya pemikiran seperti di atas?

Siapa yang boleh mengesahkan mereka boleh terselamat nanti?

Kopi sangat sedap sebenarnya, walau boleh buat aku sakit. Nak berhenti minum,susah; selagi stok ada.

Lama tak high.

No comments: