Thursday 8 July 2010

Beauty

Baru tadi dapat invitation dari seorang kawan, yang rasanya dah pun kahwin. Mungkin untuk walimah saja kot. Anyway, her husband sangat-sangat sepadan. Pengantin perempuannya kurus tinggi dan putih. Si lelaki pun sama, macam orang Arab. Memang sangat cantiklah.

Kata berkenaan cantik ni, sesungguhnya hanya luaran saja. Tapi penting juga kan? Kalau si suami senang tengok wajah si isterinya, ditambah dengan tingkahlaku, layanan etc, bertambah bahagialah rumah tangga tu.

Bukan nak mengata, tapi sesetengah orang lelaki ni pandang rupa nombor satu, lagi-lagi yang dah pun kahwin. As I observed among my friends yang around 30 - 40 years old, memang pantang tengok perempuan cun. Tambah lagi kalau perempuan tu muda, bergaya dan sedikit seksi. Siapa tak suka kan? Tapi bila kita si perempuan yang melihatnya, geram juga. Yalah, kesian si isteri. Masa sebelum kahwin dulu beria-ia. Kalau betul suka perempuan yang cun melecun, pandai-pandailah jaga si isteri bagi cun sentiasa. Belikan jamu ke, hantar ke spa, alat-alat untuk kuruskan badan, bagi pada isteri. Itu baru betul. Untuk apa nak kagumi wanita yang pastinya takkan jadi milik kita, tapi abaikan wanita yang memang milik kita.

Some other guys used to tell me this, bila dah ada anak, isteri dah tak macam dulu. Lebih melayan anak, kadang penampilan tak jaga. Kadang-kadang malu nak bermanja-manja macam baru kahwin dulu, sebab segan pada anak. Suami ni, kenalah dilayan. Dah tanggungjawab isteri. Bila suami mula menggatal, marah pula.

Quoting from somewhere, kahwin ni bukan hanya untuk suka-suka saja. Jangan fikir untuk malam pertama saja, tapi fikirlah sampai ke lampin anak sekali. Means, tanggungjawab itu yang utama. Kena biasakan multitasking dari sekarang. Kalau tak, nanti bila dah beranak pinak, kelam kabut jadinya. That one part memang aku fail sungguh. Maybe I really need a maid nanti.

Anyway, tahniah pada kawan-kawan yang nak kahwin ni. Mungkin tak datang pada mana-mana walimah yang ada kecuali yang berdekatan dalam jarak masa 2 -3 jam, sebab masalah duit dan masa juga kesihatan yang tak menentu sekarang ni.

No comments: