Wednesday 21 July 2010

I'm Not Homesick, I Just Want To Go Home

Mak dah pesan suruh balik rumah (sekarang ni tiap minggu Mak suruh balik kalau tak ada apa-apa program atau kelas ganti). Air tak ada, jadi berbaloi amat untuk balik ke rumah, dengan baju-baju kotor yang ada. Dan, being at home memang menyeronokkan. Yang tak menyeronokkan itu adalah bahagian untuk tunggu bas, naik bas, dan balik semula ke sini naik bas. Even bila sampai stesen sama ada di Raub atau Lipis akan ada orang ambil, still, aku tak suka nak bergerak banyak-banyak.

Sekarang ni, sambil-sambil buat PCK, aku belek-belek laptop ni. Selalunya orang guna laptop ni tapi tak jaga sangat. Anti-virus pun tak gerak. Sekarang aku tengah scan, dan touch up apa-apa yang patut. Bosan kot nak buat PCK ni. Well, buat apa-apa kerja memang membosankan.

Teringat semalam, buat mind map about behaviourist theories, ada sebut tentang kecenderungan. Seandainya kecenderungan untuk belajar (secara khususnya dalam konteks ini) hampir tiada atau memang tiada langsung, memang sesi pembelajaran tidak memberi kesan yang memuaskan.

Hehe...semalam mengomel, nak berhenti belajar. Ini, belajar secara rasmi ie attend class, buat homework, coursework, etc. Dan selalu kita alami, sesuatu yang kita baca sendiri berkenaan topik yang kita suka atau terlintas secara tidak langsung, lebih mudah untuk kita fahami daripada ke kelas dan belajar secara mendalam. Contohnya, ramai yang berminat tentang astronomi, apa yang ada di langit dan angkasa, tentang planet itu ini, objek-objek di angkasa, galaksi, lohong hitam dan macam-macam lagi. Tapi apabila kita belajar secara rasmi di kelas, minat tu jadi hilang, dan.... rasa tak bermakna langsung pembelajaran tu.

Jadi, andai rasa pembelajaran di kelas tak memberi apa-apa kesan kepada kita, malah menyusahkan, what if making light reading each day. Macam artikel contohnya. Bukan buku tebal atau nota-nota belajar yang not making sense tu.

Well, ini cadangan. Tapi ada juga benarnya.

Right?

No comments: