Saturday 8 January 2011

Ibu -> Aku

Aku cemburu dengan beberapa orang kenalan dan sahabat yang sudah pun dan juga bakal menjadi ibu. Mudah dan murah rezeki mereka. Aku pula masih lagi belum ke peringkat yang pertama. Hingga saat ini, setelah enam tahun menanti, masih lagi menanti dan menguatkan kesabaran yang kadang hampir hilang.

Tapi hairan betul, macam mana ada seorang sahabat ini, masih lagi belajar di maktab perguruan, mengandung, dan diketahui ramai termasuklah dari golongan pensyarah, dan tidak diberi penangguhan setahun seperti yang telah diketahui umum? Adakah polisi di maktab perguruan ini ditentukan oleh budi bicara pensyarah dan golongan pentadbiran juga?
Sungguh memang dia dipermudahkan.

Hari ini aku akan ke majlis perkahwinan dua orang sahabat dari kecil yang sekarang sudah pun bergelar suami isteri.
Sebenarnya aku berat nak ke majlis perkahwinan. Aku rasa sangat sedih nanti, dan cerita lama pun bermain kembali. Seharusnya gembira, aku pula jadi tak tentu arah.

Tak adakah butang 'delete' dalam memori supaya aku boleh lupakan apa yang tak ingin aku ingat?

No comments: