Thursday 20 January 2011

Sentimental Day

Yesterday was a sentimental day. Really. I cried from day to night. Sebab lapar. Dan kecewa.

I called Mak. Not really late, but they already gone to bed. Penat berjual.

I told her that I have no money left for food. I only have a bit to pay for photostated notes, and another small amount for bus fare (which I need to have to go home if I cannot find someone who can go out and withdraw the money for me, and actually Mak didn't deposited yet the money which at first I thought she already did; means I need to go home).

It really reminded me of my life in SHAH. Aku tak pandai berebut. Berebut nak ambil makanan, nak gosok baju, nak mandi. Jadi, selalunya aku akan jadi orang yang awal menunggu dan beratur, dan orang terakhir yang dapat. Kalau aku lambat dapat mandi, aku lambat nak ke kelas jadi aku terpaksa skip sarapan. Kalau aku lambat dapat makanan untuk makan tengah hari, aku lambat untuk ke prep jadi aku terpaksa skip makan. Kalau aku lambat dapat makanan untuk makan malam, aku lambat untuk mandi, kalau aku lambat mandi, aku lambat turun surau, kalau aku lambat turun surau, kena denda. How naive I used to be.


But till now that is still what I am. Aku tak pandai berebut.

And there were times I didn't eat for days there. Sebab tak nak kena denda, kena tolak merit. Dan ada cikgu yang garang sangat suka tampar orang, yang menjadi warden aku. Malam-malam, perut berbunyi, terbau air nestum atau biskut atau roti yang rakan sebilik makan. Zaman tu, keluarga aku lagi susah dari sekarang. Dan aku tak pernah dapat biasiswa walaupun aku cemerlang dan ibu bapa aku susah. Aku selalu cemburu dengan rakan-rakan yang 'kaya' tapi tetap dapat biasiswa.

Dan akhirnya aku ambil keputusan untuk tukar sekolah. Sebabnya, yuran persekolahan untuk naik tingkatan 5 sangat mahal. Aku kesian pada Mak Abah.

Kali pertama aku dedahkan hal ini. Dulu, masa tukar dulu, aku beri alasan pada Mak Abah, aku tak sesuai hidup di situ. Cikgunya mengajar laju sangat. Aku tak faham. Biarlah aku kena perli dengan GPK yang aku yakin nak saja tampar aku masa tu, tapi masa tu ada Mak Abah jadi dia hanya perli saja dan menunjuk-nunjuk sijil-sijil yang menunjukkan kehebatan sekolah itu. Tak aku nafikan sekolah asrama penuh memang bagus. Tapi bukan pada aku.

Dan semalam, aku rasa aku kembali pada kehidupan di sekolah menengah. Aku rasa macam aku budak kecil saja semalam, mengadu dengan Mak. Mengadu pun, bercakap dengan suara selamba macam tak ada apa-apa. Macam tak rasa apa-apa, walau dalam hati kecewa tu besar sangat. Kecewa sebab apa, itu tak perlu diceritakan.

Tapi, bertambah lagilah rasa bersalah pada Mak Abah. Sudahlah aku memang sudah besar panjang, anak sulung pula tu. Belajar dulu tak habis. Bila sambung semula menyusahkan mereka. Beginilah. Selagi aku tak jadi isteri orang, selagi itu aku jadi anak manja Mak Abah. I never thought about that before. Bila habis sekolah dulu, rasa nak bebas. Tak nak terkongkong. Aku memberontak. Sakitkan hati mereka. Bila dah jadi macam-macam, aku jadi anak kecil mereka semula.

Kadang-kadang kelakar juga. Kalau orang yang tak kenal kami adik beradik, mesti orang ingat aku anak keempat. Sebab selalunya kalau berjalan-jalan dengan Mak Abah, mesti ada aku, Kecik dan Zakwan. Dan Angah selalunya orang ingat anak sulung, Bear dan Dekli jadi nombor dua dan tiga. Ya, begitulah.
Dan tetaplah kami bertiga yang tinggal jadi anak-anak manja Mak Abah.

Aku dah pesan, tak payah datang hari ni. Aku boleh lagi makan biskut untuk hari ni. Tapi Abah nak datang juga. Esok dah nak balik. Aku pun tak tahulah macam mana.

Dan malam tadi menangis lagi sebab rasa bersalah mengadu pada Mak Abah.

No comments: