Thursday 20 January 2011

I'm Stuck

Rasa seperti sangat tidak proaktif disaat ini. Nak cari kerja, tapi macam sedikit malas. Tapi percayalah, masa ada kerja akan jadi lagi malas, tersangat malas.

Abah datang tadi. Seronok!! Dan Abah bawa van jenazah masuk maktab... siap tulis besar-besar lagi tepi van tu 'KERETA MAYAT'. Malu? Taklah. Orang lain mana boleh nak buat macam tu. Abah je yang selamba. Well, like father like daughter. Hehe... Tapi sangat terharu. Nampak sangat Abah tengah rushing nak kerja tadi. Tak sampai seminit pun berhenti, terus gerak.

Sekarang, kepala agak stress free. And another weekend yang aku tak balik rumah. Susah juga nak balik rumah sekarang ni. Nak balik ke Raub tak ada masalah sangat (kecuali driver bas dari Padang Tengku tu yang terlebih peramah). Nak balik ke maktab semula tu yang susah tu. Raub ke Lipis, tak ada masalah. Lipis ke Tempoyang yang susah tu. Bas entah bila ada. Teksi mahal kot. Aku selalunya balik sorang-sorang aje. Abang asyik kerja. Kalau tak kerja, tido. Nak belajar motor.

Haha... aku tak pandai bawa motor sebenarnya. Aku agak ngeri bila ada kenderaan besar seperti lori dan bas di Malaysia ni. Lagipun naik motor membingitkan telinga dengan angin yang kuat dan menyebabkan aku sedikit pening. Kalau naik motor, slow motion boleh. Nak laju-laju, tak nak!

Tapi, bila dah biasa nanti tak tahulah. Jadi macam Angah juga kot nanti, bawa motor macam orang nak mati sangat. Ahhh... dia tu kalau bawa motor ke, kereta ke, sama saja.

Pagi tadi aku baca surat khabar atas talian, ada gambar kemalangan. Seorang lelaki yang membawa motosikal maut. Dia terbaring di tepi jalan, dengan anak lelakinya (yang dah dewasa) tersandar memandang bapanya dengan pandangan kosong, terkejut dengan apa yang terjadi. Anak perempuannya pula di sebelah abangnya, menutup muka dan menangis.
Dan melihat gambar tu, aku teringat Abah. Usia Abah pun makin lanjut. Dah 55. Anak masih ada yang kecil. Dulu Abah pernah juga kemalangan motor. Masa tu aku di UK. Aku jadi tak keruan. Takut apa-apa yang buruk berlaku. Tak teruk sangat, tapi teruk jugalah walaupun tak teruk. Usia.

Mak pun makin lama makin tak sihat. Badan sakit sentiasa. Usia.

Mengenangkan Mak Abah yang sudah tua, aku jadi sedih. Lambat lagikah? Sekurang-kurangnya andai aku terkeluar dari senarai tanggungan, dapat juga meringankan beban mereka.

Sentimental aku masih belum berakhir. Lama sangat aku bersengketa dengan keluarga, dan tak lama lagi aku pun bakal punya keluarga aku sendiri. Beberapa minggu tak jumpa, aku rasa rindu. Aneh. Sungguh. Aku rasa sangat sayang pada keluarga aku. Perasaan yang dah lama aku lupa.

Aku harap ingatan aku tentang kenangan lama pun akan datang semula. Sayang sungguh, entah bagaimana banyak perasaan dan kenangan yang aku dah lupa.

No comments: