Friday 23 April 2010

Cerita Zaman Kanak-Kanak

Seronok dengar Ija cerita zaman kanak-kanak dia. Sangat....... gila-gila dan happening dan seronok. Bukan cerita ajaib, atau hebat. Cerita biasa-biasa. Namun biasa-biasa yang buat kita tersenyum gembira.

And as she continue her story, aku teringat cebisan-cebisan kecil cerita aku sendiri. Tak banyak. Aku dah banyak lupa. Dan aku macam tak ingat yang aku dulu gembira atau tak. Gambaran yang jelas dalam fikiran aku, aku duduk tepi pintu, melihat air hujan jatuh dan mengalir di alur-alur tanah di rumah Wan. Aku lima tahun masa tu, mungkin.

Sunyi.

Aku tak rasa zaman kanak-kanak aku begitu suram. It was not something to be proud of, but I was at least might be happy. Tapi yang selalu aku ingat adalah perkara-perkara yang buruk, yang menyedihkan, yang.......... menghampakan.

Life was terrible. Not because we don't have much money. It's just..... entahlah. Dah lama berlalu. Sejak aku tak okay dulu, banyak perkara gembira yang aku dah lupa. Dan banyak perkara gembira yang aku rasa hambar. Susahnya nak gembira semula, susahnya nak bersemangat, susahnya nak rasa seronok yang betul-betul seronok.

Ketawa tak mungkin gembira kan?

No comments: