Monday 19 April 2010

Ironi Kehidupan

Setiap orang ada masalah. Aku lihat, dalam masa beberapa minggu kebelakangan ini, masing-masing redup saja muka, terbeban dengan masalah dan tekanan yang menimpa-nimpa. Sangat.... meresahkan.

Aku juga rasa seperti ada hujung-hujung pedang terhunus di sini sana. Seperti menunggu peperangan untuk meletus.

Enough talk, mari cakap straight to the point. Several people yang agak bijak, memilih untuk menerima kenyataan 'orang lain lagi tinggi tahap stress-nya daripada aku jadi aku kena kuat dan stop complaining'. Sangat...... kuat daya ketahanan mentalnya.

But the thing is, it is not a wise way to forget that WE HAVE PROBLEMS. Yes, ianya cara yang baik untuk memujuk hati lara. Tapi salurkan jiwa-jiwa luka dan tekanan itu keluar perlahan-lahan. Bak kata seseorang yang aku kenal, 'even kalau kita tidur pun, otak kita masih lagi berfikir berkenaan hal tu.' Jadi, tidur banyak pun tak guna, tak rasa rehat dan bertambah penat lagi badan. Put aside cuba 'high' atau minum. Kita rasa kita tak fikir sangat tentang masalah tu, but the reality is, it is still working inside our brain.

Solution? Ahh, sangat subjektif berkenaan jalan penyelesaian ni. Work it out should be a good one, the best. We can share the pain with the ones we believe. Dan kita ada Tuhan. Itu sumber kekuatan kita. Kita bukan manusia jahil yang berserah pada takdir semata-mata.

It is easy saying than doing it. So, this is just one of the suggestion, and me myself should adapt it too.

Sometimes, when we are not in a good condition, all the theories learnt mean nothing. They are just theories, not so easy to apply to life. And the theories are too ideal to be applied. Words are sweet, aren't they?

1 comment:

syazwa said...

yeh. itulah dia. kata2. kdg2 sweet cm candy....

tp ade yg berapi dari cili.
k.mai jgn stres2 ya..!