Tuesday 20 April 2010

Sangat Mengantuk

I sleep a lot recently. Kesan ubat, mungkin. Bila makan ubat saja, kepala jadi pusing-pusing, sekejap kemudian mata terlelap terus. Jadi, aku hadkan pengambilan ubat. Terutamanya ubat batuk. Kalau makan 3 kali sehari, 3 kali sehari juga aku tidur. Bila nak buat kerja?

Hampir terlupa ada lab report yang perlu dihantar esok. Dah dua minggu berlalu. Rasa lega juga kalau dah siap lab report ni, sebab ini report terakhir untuk semester ni. Dan harap juga masalah berkenaan assignment dan tutorial cepat-cepat habis. Rasa agak tertekan sebab masih tak ada peluang untuk study. Exam lagi sebulan.

Bila dilihat semula, silibus tak habis lagi. Dan masa akhir-akhir begini banyak pula program yang dibuat. Jadi lecturers berebut-rebut nak ganti kelas. Yepp, as I said earlier in a few entries before, tahap stress itu makin memuncak.

Hari ni, aku ada fikir, bagaimana caranya untuk mengatakan TIDAK pada permintaan atau gesaan orang-orang tertentu. It is difficult to say no in here. It is like a culture in here; jangan kata tidak atau tak boleh. Lecturers terutamanya, tak suka. Whatever the tasks given, you must say yes. 'Alasan' yang diberi: kita tak nak dipandang dengan imej yang negatif. Apabila sesuatu tugasan diberikan, kita kena cuba buat walau pada awalnya nampak mustahil.

Well, that's very true. Ianya mendidik kita.

My opinion: depends on the tasks given. If it is out of our priority, or less important, why can't we give way to something that is more important? Or why shouldn't we care less about the side dish rather concentrating on the main events we want to achieve?

But my opinion is not always true. I always grunting about side-work or tiny details that need to be completed. Some people can do them; should I say, perfectly. First I thought, everything is impossible. But as one of my classmates told me, 'we need to do that to survive in here.' I, even today, still feel that 'if it's not so important, don't waste time and energy to do it.'

We always judge the book by it's cover. We always concern about little things but ignoring the big problem. We always care about what people think about us.

Aku teringat perbalahan dengan seseorang, berkenaan perkara yang kecil saja. Ini berkaitan dengan pegangan diri.

Situasinya, jika kita berada di persimpangan jalan yang sunyi pada waktu malam, dan lampu isyarat berwarna merah. Adakah kita akan berhenti dan menunggu lampu bertukar hijau, atau kita mengendahkan lampu merah dan terus memandu?

There are two opinions in here. I AM GOING TO BE BIASED.

Jika mereka yang menunggu di situ walaupun sunyi dan tidak ada kenderaan lain, I will say that they are foolish. Jika kes samun dan bunuh di negara ini sangat jarang berlaku; tak mengapalah. Tapi keadaan di negara kita sangat membimbangkan. Kesempatan-kesempatan seperti ini selalu diambil oleh mereka-mereka yang tak berperikemanusiaan. Sedangkan ramai orang pun boleh jadi kejadian ragut, apatah lagi dalam keadaan sunyi, malam dan tidak berorang?

Rules are rules. True. Tapi dalam keadaan tertentu, boleh saja dilanggar, bukan sewenang-wenangnya. Kalau isteri di sebelah sakit nak beranak, kita bawa kereta pun dah tak ikut halaju, polis trafik yang tahan kita pun tahu nak simpati. It is not about obeying, tapi buat sesuatu dengan berfikir. Bukan sekadar patuh membabi buta. That is happening in religion too. Terlalu jumud dalam berfikir, sedangkan Islam mengajak kita untuk berfikir.

Okay, sudah-sudahlah membebel. Bukan penting sangat pun kan..........

No comments: