Saturday 14 August 2010

Keluhan

Aku baru membaca keluhan seorang sahabat, yang baru saja memulakan program KPLI. Memang menyedihkan. Yes, mentaliti dan suasana sungguh berbeza daripada di UK dulu. Apa yang aku boleh simpulkan, ikutkan saja dan diamkan diri. Kalau bersuara, diri sendiri yang akan susah. Tapi andai punya kekuatan, jadilah orang yang lantang dan ubahlah manusia di sekeliling kepada yang lebih baik.

Teringat zaman di kolej. Aku bukan orang yang bijak. Sikit pun tidak. Apa yang aku dapat sekarang ni purely rezeki. Tiap masa aku give up untuk belajar. Dan tiap masa itu juga Allah hantar 'back-up' untuk aku. Berada di mana-mana, dengan orang-orang yang pandai, dan diri yang dah tak mampu nak berfikir, melemahkan semangat.

Sesungguhnya manusia tu sama. Bezanya pada iman dan taqwa. Pangkat, tinggi mana pun, tetap manusia biasa. Jangan bangga dengan kedudukan, harta dan ilmu yang ada, sekejap saja Allah boleh tarik.

I just hope I will be strong enough to be here.

No comments: