Sunday 31 October 2010

Anak-Anak Muda Yang Telah Pergi

Sebak aku rasa, bila baca berita tentang kemalangan di Genting Sempah tu. Aku selalu juga lalu sana, dan aku tahu bagaimana keadaan jalan di sana. Memang okay, tapi banyak selekoh dan berbukit bukau. Memang seperti jalan untuk menanti mangsa yang tidak bernasib baik.

Bila cerita tentang budak muda belasan tahun, aku terus teringat adik aku yang ke empat. Dia macam budak muda yang lainnya, suka motor, merayau-rayau, merokok, keluar malam-malam nak subuh baru balik, bangun lebih dari tengah hari. Dan itu seperti sesuatu yang normal bagi budak muda sebayanya.

Betapa sayangnya mereka-mereka ini yang begitu awalnya meninggalkan kita. Dan betapa sedih dan kecewanya hati ibu bapa, yang pada awalnya melepaskan anak-anak untuk berseronok dan melihat tempat orang, akhirnya dikhabarkan dengan berita kematian.

Ada pun bertambah pilu rasa apabila anak-anak dihantar ke asrama untuk belajar dan menimba ilmu semoga kelak menjadi seorang manusia yang berguna dan berjaya, pun dikhabarkan dengan berita kematian dek dibuli dan dipukul oleh manusia-manusia yang hanya setahun lebih tua tapi berlagak macam sudah dewasa.

Sama ada terkorban dalam kecelakaan, mahupun oleh tangan-tangan manusia, hasilnya tetap sama.

Anak-anak muda yang telah pergi itu tetap menimbulkan rasa pilu dalam hati ayah ibu, dan terus dikenang selagi masih bernyawa. Namun tangan-tangan dan perlakuan manusia tetap tidak berubah dan kes-kes yang sama masih terus berlaku, tak kiralah dimana saja.

Didiklah generasi kita. Rugilah jika anak-anak kita yang menjadi tonggak agama dan negara ini dibiarkan leka dengan dunia dan tak punya empati yang dalam terhadap orang lain.

No comments: