Wednesday 20 October 2010

Hikikomori II

Pandang kiri, kanan, semuanya dinding. Kipas berputar sedang itu jugalah. Jari-jemari masih lagi rancang menekan kekunci komputer ribanya, sedang headphone ditelinga juga rancak mengalunkan lagu-lagu kegemarannya. Sekejap kepalanya terangguk-angguk. Paling tidak pun dia duduk menopang dagu di hadapan skrin komputer ribanya, memikirkan sesuatu barangkali. Lalu lalang orang di hadapan biliknya tidak pun dia hiraukan. Perut yang berkeroncong, pundi kencing yang dah pun penuh, pun dibiarkannya. Entahkan asyik, entahkan malas.

Sekejap dia meraba-raba telefon bimbit yang ada berdekatan. Ditekan satu butang; tidak ada mesej yang diterima. Diletakkan semula telefon itu. Dia kemudian berdiri, berjalan dua tiga langkah, mengelilingi bilik kecilnya. Dia kemudian duduk kembali, mengadap skrin komputer ribanya. Kemudian dia mengeluh. Bosan.

Tangan kembali ke kekunci komputer. Menaip itu dan ini. Kemudian berteleku. Bosan berteleku, dia bersandar. Masih lagi headphone mengalunkan lagu, masih lagi ada yang lalu lalang di hadapan bilik.

Bosan.

Lantas dia ke katil, merebahkan diri. Pusing ke kanan, pejamkan mata. Setelah sepuluh minit, dia berpusing pula ke kiri. Kemudian menerap, menelentang, memeluk bantal. Masih tidak dapat melelapkan mata.

Dia duduk, merenung komputer riba yang berada di atas meja. Kembali dia ke sana, menekan kekunci. Dia mengeluh kembali. Meraba kembali telefon bimbit, tiada mesej.

Perut berkeroncong, pundi kencing penuh. Masih juga dia duduk di situ.

------------------------------------------------------------------------------

Bosan bukan? Ya, cerita di atas seperti tidak bermakna, dan kusam serta suram. Beginilah yang dilalui oleh mereka yang mengasingkan diri dari khalayak. Perkara yang sama, rutin. Dan mereka mencari kepuasan dengan gadjet serta alam maya, namun ianya tidak memberi kepuasan selamanya.

Situasi seperti di atas sebenarnya dialami ramai. Pernahkah kita menekan butang 'home' berkali-kali menanti update daripada 'friends' di Facebook? Ataupun refresh berkali-kali laman yang sama. Ataupun duduk menghadap kaca televisyen dari pagi hingga ke malam tanpa menghiraukan diri sendiri ataupun orang di sekeliling? Ataupun bermain PSP tak henti-henti hingga rosak console? Ataupun mengurung diri di dalam bilik, takut untuk bertemu dengan orang lain?

Bantulah mereka.

No comments: