Wednesday 27 October 2010

Anjing

Frankly, I like dogs. Nothing wrong with them, but once they bark, memang agak scary. Anjing belaan selalunya comel dan manja. Macam kucing. But kucings are annoying. I'll talk about cats later, in other entry.

Right, we tend to run away when we meet a dog. Itu macam tindakan refleks. Anjing -> lari. The first reason is because people says that anjing is haram to be touched. Ini perlu diperbetulkan. Tak haram untuk pegang. But then samaklah semula. Macam kita pegang taik ayam contohnya, kotor, jadi basuhlah sampai bersih. Same goes to anjing and babi, but babi is haram untuk dimakan. Pegang tak ada masalah. Tapi siapa mahu pegang kan? Leceh nak samak pula.

Okay, berbalik kepada kisah lari daripada anjing. I've seen lots of reactions from my friends bila terserempak dengan anjing. The best is Husna's, di depan pagar Senghenydd suatu masa dahulu. Memang..........orang sekeliling pun terkejut jadinya. Dan aku ketawa terbahak-bahak. Hehe..

Tapi sekarang, presenting photo of the day......!!!!



Kami sedang berjalan-jalan sambil mengambil gambar. Kemudian ada seekor anjing sedang berlari-lari mengambil angin bersama tuannya di taman yang hijau lagi menyegarkan itu. Dek kerana takutnya dengan makhluk bernama anjing ini, sahabat saya ini mengambil langkah untuk lari ke seberang sungai walaupun anjing tersebut tidak terdetik pun untuk melihat malahan mendekati beliau. Saya yang terpinga-pinga dengan tindakan beliau hanya tergelak dari jauh, kemudian mengikut beliau dan seterusnya melepak atas jambatan sambil melihat mat saleh tengah berjemur di tepi sungai. (kantoi ambil gambar dia tak berbaju..ahakkkksss!!)

Enough of that. Credit to Izat (^_^)

Binatang peliharaan ni sangat leceh bila dia berak. Macam anjing ni, memang terjadi banyak kali beliau membuang air besar di flower bed depan rumah even tak ada bunga pun. Adakah rumah kami itu tandas untuk mereka, entahlah. Yang pastinya, dahlah tension dengan burung camar yang menyepahkan sampah, kemudian sampah berterabur termasuklah sampah dari sekitar di kawasan rumah, anjing membuang merata-rata lagi.

So, kesimpulannya, to those yang ada membela ni, anda sangat tabah menyucikan najis binatang-binatang ni. Kalau hamba, tak sangguplah nak buat.

Kesimpulan yang aku boleh buat, tak payah bela binatang.

Sekian, terima kasih.

No comments: